Učíce učíme se, aneb jak rozvíjet sebe i žáky při výuce matematiky (1. stupeň) - Neratovice (víkendový)

Dvoudenní cyklus seminářů - sobota, neděle vždy od 8.30 do 16.00.

Cyklus seminářů lze hradit z šablony  II/2.1 (rozsah 16 hodin).

Vzdělávací program je koncipován s cílem podpořit osobnostně sociální a profesní růst pedagogických pracovníků v oblasti matematické gramotnosti. Účastníci získají nové podněty pro výuku matematiky na základní škole a na konkrétních příkladech zjistí, jak matematika vyučovaná od zkušenosti k pojmu přispívá k osobnostnímu a sociálnímu rozvoji jak žáků, tak učitelů. Vyzkouší si, jak lze v matematice uchopit klíčová aritmetická i geometrická témata tak, aby žáky matematika bavila. Získají podněty, jak prostřednictvím matematiky posunout svou učitelskou roli od dominantního k demokratickému přístupu k žákům, jak zefektivnit komunikaci, jak proměnit vztah mezi učitelem a žáky ve vztah partnerský na základě přirozené autority a vytvořit ve svých třídách tvůrčí klima plné důvěry a vzájemné spolupráce.

Program:

Setkání první

Cíle:

a) Účastníci se seznámí s východisky a základními principy vzdělávání od zkušenosti k pojmu.

Úvodní seznámení s východisky a základními principy vzdělávání od zkušenosti k pojmu. Mezi tyto základní principy patří: od jazyka mateřského k jazyku matematiky, práce s úlohami různých typů, prolínání matematických témat, rozvoj osobnosti žáka, motivace žáků, budování matematiky na reálných zkušenostech, objev při práci v hodinách, radost při objevování matematiky.

b) Matematická témata a jejich uchopení ve výuce budované od zkušenosti k pojmu (aritmetika) - rozvoj porozumění

Účastníci si vyzkouší, jak lze v matematice uchopit klíčová aritmetická témata pro 1. stupeň ZŠ, jako je násobilka, zlomky, písemné algoritmy, slovní úlohy, dělitelnost, rovnice apod. ve výuce matematiky, při dodržování základních principů. Seznámí se s prostředími, se kterými se pracuje a vyzkouší si práci v nich. Diskutovat se budou metody a formy práce, způsoby hodnocení úloh a jak individualizovat kolektiv třídy a podporovat komunikaci mezi žáky.

Časový plán:

8.30 - 10.00 Základy - co vím, a co ještě chci vědět, od izolovaného modelu k abstrakci

10.15 - 11.45 Prostředí Autobus

11.45 - 12.45 OBĚD

12.45 - 14.15 Prostředí krokování

14.30 - 16.00 Jak na násobilku

Setkání druhé

Cíle:

a) Matematická témata a jejich uchopení ve výuce budované od zkušenosti k pojmu (geometrie) - rozvoj porozumění.

Účastníci si vyzkouší, jak lze v matematice uchopit klíčová geometrická témata, a to jak geometrie rovinné tak i prostorové, prostřednictvím různých činností, díky nimž si žáci rozvíjí svoji prostorovou představivost, pojmenovávají různé geometrické objekty, hledají vlastnosti různých objektů a tímto objevují svět geometrie. I zde budou s účastníky diskutovány situace odlišné od běžného standardu výuky matematiky, metody a formy práce s konkrétními úlohami. Seznámí se s prostředími, se kterými se pracuje a vyzkouší si práci v nich.

b) Učitel jako moderátor a průvodce vzděláváním

Při konstruktivistickém pojetí výuky hraje vedle vlastního matematického obsahu klíčovou roli učitel. Učitel se stává průvodcem a moderátorem vyučovacích hodin. Jeho úkolem je předkládat žákům přiměřené výzvy tak, aby sami žáci konstruovali vlastní poznatky. To vyžaduje od učitele dovednosti nejen matematické, ale především osobnostně sociální. Učitel potřebuje umět posoudit myšlenkové pochody žáka, diferencovat kolektiv třídy tak, aby během vyučovací hodiny byla zaměstnána většina žáků po celou dobu, potřebuje umět odhadnout přiměřenost konkrétních úloh pro konkrétní žáky.

c) Diskuse

Na závěr se pokusíme společně nalézt možnosti, jak lze docílit komunikace ve třídě tak, aby byli aktivní především žáci, nikoli učitel, jak na hodnocení, jak komunikovat s rodiči a mnohé další. Hlavní částí tedy bude vzájemná diskuze účastníků, při které budou moci vyjádřit nejen své pochybnosti, obavy či námitky, ale také radost z radosti dětí při "procházkách" s matematikou. Budeme diskutovat problémy při dosavadní výuce, situace, ke kterým dochází při každodenní učitelské praxi, a zda je konstruktivistická forma výuky řeší.

Časový plán:

8.30 - 10.00 2D geometrie (manipulativní prostředí, čtvercová mříž, obvody, obsahy a další)

10.15 - 11.45 3D geometrie (krychlové stavby, švadlenka)

11.45 - 12.45 OBĚD

12.45 - 14.15 Video, role učitele

14.30 - 16.00 Diskuse, témata dle zájmu účastníků (hodnocení, rodiče, individualizace a další)

 

míst (volných/celkem)
9/15
uzávěrka přihlášek
23.11.2017
cena
3200,- Kč